Heads up alla contentmakare: 68% tycker inte att företag delar intressant content | Trafikbyrån
Skapa relevant content 2021 väcker huvudbry

Heads up alla contentmakare: 68% tycker inte att företag delar intressant content

Du som jobbar med content, det är dags att vakna. Enligt undersökningar kräver 68 procent mer av oss contentmakare. Därför krävs det en viss självrannsakan hos alla som planerar och förmedlar content 2021. 

Sviktande trafik, dåligt engagemang och tiden du lägger ner på att skapa content och marknadsmaterial ger knappt något ROI. Det leder till att ledningen skruvar på sig: ”Är det här med contentarbete verkligen något vi ska lägga tid och pengar på”? Svaret är ja, när du skapar ett relevant och levande content driver du trafiken mellan dina kanaler och din hemsida. Det har du full koll på såklart. Men har du även koll på varför din trafik uteblir och ditt content inte är så intressant som du tror? 

5 actions som höjer intresset för ditt content

  • Du förmedlar fakta utan twist. Handen på hjärtat, alla vet (du och jag med) att produkttexter eller företagstexter är lika tråkigt att läsa som att följa instruktionerna när du bygger ihop en hylla från ett svenskt möbelföretag. Kasta tråk-texterna och gör ditt content levande! Och ja, levande content kan fortfarande vara sakligt och professionellt. Ett relevant och levande textmaterial på din webb gillas även av Google.
  • Väck köpbehovet direkt. Du har 8 sekunder på dig. Det gäller oavsett vad du marknadsför. Se till att ämnesraderna i dina MA-utskick är glasklara och A/B-testa din målgrupp. Vissa leads vill fångas in med humor, andra med en omfamning, vissa med skräckscenarion. Ta reda på vilka dina personas är och anpassa ditt content från första meningen, bilden eller filmsekvensen
  • Kolla filmen säger 84%. Vilken film? Du satsar inte på filmkänslan. 84% i undersökningen föredrar att se en företagsfilm innan de köper en produkt. När du gör film förmedlar du en helt annan känsla än vad du kan göra med enbart text. Film som fångar intresset är dessutom lätt att sprida. Det kanske tar lite tid att skapa, men inte alls så mycket tid som du tror. Sätt ihop en copywriter och en filmfotograf som animerar eller dokumenterar – låt magin hända.
  • Lever dina sociala medier eller uppehåller du dem med konstgjord andning? Hela 87% säger att sociala medier har bidragit till ett köp av en produkt. Se till att använda ovanstående punkter och gör dina sociala medier levande. Då kan du spåra dina nya kunder som en efter en har lämnat avtryck i dina sociala medier.  
  • Följer du flowet? Att vända kappan efter varje sociala medier-vind är kanske onödigt och tidskrävande. Men hur anpassningsbar är din marknadsstrategi? Har du tänkt efter var du har och hur du når din målgrupp eller chansar du på de stora sociala medierna? Appen TikTok har rusat i användandet det senaste året, men användandet klingar av runt (oss) 30-plusare. Clubhouse har äntrat den svenska scenen. Pandemin tvingar in dig i nya kanaler så som Zoom, Teams och andra appar. Kanske är det dags att se över den sociala strategin och tänka nytt?

Släcker du contentbränder?

Vi har varit i roller där vi har släckt bränder – dagligen. Eftersom det finns rutin från marknadsavdelningar och reklambyråer i vårt team. Där marknadsaktivitet efter marknadsaktivitet har skapat merjobb. Där det knappt har funnits tid till att tänka nytt – eller lära sig nytt. Därför känner vi extra mycket för alla marknadskoordinatorer, marknadschefer, säljchefer med marknadsansvar eller content managern som av olika anledningar inte hinner med – men vill hinna med. Behöver du hjälp från en extern marknadsavdelning? Hojta i formuläret eller kontakta oss så tar vi en digital kaffe och pratar content.

Statistik och inspo hämtad från ett utomordentligt content på SocialMediaToday.


Jag vill ta en digital kaffe med er och snacka content