Influencer marketing: 5 fördelar när du anlitar micro-influencer | Trafikbyrån

Influencer marketing: 5 fördelar när du anlitar micro-influencer

Till skillnad från mycket annat så har influencermarknadsföring verkligen blomstrat under pandemin. Du och många andra är kanske trötta på ordet och andra inte, då menar jag faktiskt inte Corona utan ordet influencer. Vad är egentligen en micro-influencer och hur använder du dem i din marknadsföring? 

Den trovärdiga inspiratören är en micro-influencer

Vad är en influencer och finns det olika typer av dem? Svar ja! En influencer är en person som skapar innehåll. De hjälper på så vis företag att sälja och marknadsföra sina produkter eller tjänster via sociala medier – så kallat influencer marketing. 

Influencer marketing innebär att du låter inflytelserika SoMe-personer representera företagets produkter och tjänster för sina följare. Följarna engagerar sig ofta i denna personen för att de har gemensamma intressen och då blir automatiskt produkten eller tjänsten styrd mot rätt målgrupp. Denna typ av marknadsföring är effektiv då du når din specifika målgrupp direkt, istället för att du kör en traditionell reklamkampanj och når en bredare publik. 

Influencers

Vad är då en micro-influencer? Jo, det är ”vanliga människor” som har en mindre följarskara än de allra största influencers. Jag skulle säga runt 3 000 följare upp till 30 000 följare. Dessa influencers är ofta väldigt engagerade i sina följare. De är dessutom ofta specialiserade inom ett specifikt område. Profilerna på den här nivån tjänar pengar via sociala medier, men inte så att de kan klara sig på det eller räkna det som sitt heltidsjobb. Förmodligen har de ett ”vanligt jobb” vid sidan av. 

Micro-influencers ger större engagemang i SoMe

Fördelarna med att använda dig av en micro-influencer i din marknadsföring är många. Generellt kan vi säga att den största fördelen är det höga engagemanget och trovärdigheten de har hos sina följare. Eftersom de är specialiserade inom ett område skapar de en hög trovärdighet, vilket är en stor fördel för företagen eftersom det ofta leder till bra ROI. Micro-influencers skapar content med passion och det genererar till många konverteringar som leder till bra försäljning. 

Anledning till att de får en engagerad följarskara är att det är betydligt mycket lättare för en person med 10 000 följare på Instagram att ha en personlig relation med sina följare, än vad det är för en person med 10 miljoner följare. Detta innebär att en micro-influencer ofta har mer lojala och trogna följare som är mer engagerade, gillar, kommenterar och delar varje inlägg eftersom det är genuint intresserade. Det betyder även att varje inlägg som en micro-influencer lägger ut känns äkta för följarna. 

En av många fördelar med att anlita en micro-influencer är att du kan hålla nere kostnaderna. En mindre influencer kostar såklart mindre än en större och det innebär att du får mer för dina pengar samt att du spenderar dina pengar på ett smartare sätt. 

5 fördelar med att anlita en micro-influencer:

  • De har ett högt engagemang både hos andra influencers och din målgrupp
  • Ökar företagets exponering, till ett rimligt pris 
  • Träffsäkert och kostnadseffektivt då du når rätt målgrupp direkt
  • Ökad trovärdighet då influencern är en slags intygsperson att dina produkter eller tjänster håller va de lovar
  • Hen skapar innehållsrikt och bra content som du kan återanvända i ditt företags marknadsföring

Jag vill veta mer…