Sökmotoroptimera din LinkedIn-sida! | Trafikbyrån

Sökmotoroptimera din LinkedIn-sida!

Isak

Här hittar du tips som hjälper dig synas på LinkedIn

Kliar du dig nu frågandes i skalpen och tänker att sökmotorsoptimering är något som gäller hemsidor, för på LinkedIn räcker det med lite allmän information om vem jag är och vad jag jobbar med?  

Det är klart att det räcker om du främst använder LinkedIn som ett tidsfördriv under långsamma arbetsdagar och du inte ser det som en plattform som kan ge dig något verkligt värde.  

Men om du istället ser potential i ditt LinkedIn användande bör du se över hur din profil är uppbyggd. För oavsett om du använder plattformen för att; skapa omfattande kontaktnätverk, knyta långsiktiga affärsrelationer eller som vägen till din nya arbetsplats så kan du tjäna avsevärt på att optimera din profil så att du syns bättre när personer söker på antingen LinkedIns inbyggds sökfunktion, eller när de söker på Google.  

Men du kan ta det lugnt, du behöver inte anlita en hel marknadsföringsavdelning som ska ta fram strategi, målsättning, copytext och utföra implementeringen åt dig. För de här tipsen bjuder jag dig på, så att du själv kan börja optimera din synlighet.  

Välj en talande rubrik

Precis under ditt namn finns det plats för en kortare rubrik som tillsammans med ditt namn och din bild utgör det första som alla ser av dig i sökresultatet, i flödet, ja överallt. Den ger dig alltså möjlighet att skapa ett intresse hos dem som ser den och därmed öka chansen att du får fler profilbesökare. Dessutom kan en talande rubrik ofta hjälpa din allmänna synlighet, då relevanta nyckelord i titeln förbättrar din sökbarhet i LinkedIns sökfunktion. Du kan se det som din möjlighet att lista det som gör dig unik, dina USPs helt enkelt.  

Exempelvis kan du: 

1. Lägga till specialkompetenser du besitter eller nyckelord som är viktiga i din bransch.  

Försäljningschef | Rekrytering | Bemanning| B2B |   

2. Beskriva vem du hjälper och hur du hjälper dem 

”Hjälper företag och dess medarbetare att skapa nya drömarbetsplatser” 

3. Använda utrymmet för att tydliggöra vad du vill just nu.  

”Söker nya kontakter inom B2B-marknadsföring”. 

Skapa en unik webbadress

Alla LinkedInprofiler har en unik URL som man slumpvis blir tilldelad när man skapar sin profil. Men du kan faktiskt byta till en personlig URL, förutsatt att den är ledig förstås. Detta gör att din profil både ser mer professionell ut och blir lättare att hitta på Google.  

När du är inne på din profilsida klickar du på – redigera offentlig profil och länk, beläget uppe till höger. Sedan klickar du bara på den lilla pennikonen under rubriken ”redigera din personliga webbadress” och skriver in din önskade adress.   

Välj värdefulla kompetenser 

Kompetenser är inte bara ett bra sätt att ge dina profilbesökare en bild av vad du kan och vill jobba med. De ökar även sökbarheten av din profil, då personer som väljer att söka efter vissa kompetenser i LinkedIns sökfunktion då får upp dig i resultatet. Därför är det smart att välja de kompetenser du besitter som du vill bli associerad och sökbar med.  

Tänk lokalt  

Glöm inte bort att lägga till och kontinuerligt uppdatera det område du är verksam i just nu, det är lätt hänt gamla adresser blir kvar annars. Genom att fylla i postnummer och rätt stad blir det enklare för personer som söker efter ett lokalt alternativ i sökfunktionen att hitta just dig.  

Om du vill snacka mer LinkedIn och sociala medier, dela med dig av dina egna tips eller bara säga hej använd formuläret här nedan!

Jag vill snacka LinkedIn eller sociala medier