Svenskarna och internet 2020 - 7 ögonbrynshöjande digitala pandemibeteenden | Trafikbyrån
Content är klurigt 2021, vilken strategi ska du välja?

Svenskarna och internet 2020 – 7 ögonbrynshöjande digitala pandemibeteenden

Känn igen dig eller slås av teknikens framfart; i dagarna kom nämligen en rykande färsk rapport från Internetstiftelsen. Den rapport som varje år landar i inkorgen hos oss marknadsfolk och berättar hur svenskarna använder internet – Svenskarna och internet 2020 är här.

Detta året är speciellt, vi skulle kunna döpa om rapporten lite inofficiellt till svenskarna, pandemin och internet. Eftersom pandemin näst intill har lamslagit samhället under året har det tvingat dig och mig till ändrade beteenden, samt pressat den redan snabba digitala utvecklingen. Numera gör du såväl vardagsbestyr som jobb digitalt: e-handlar och shoppar maten på nätet; streamar serier, e-böcker och poddar; kommunicerar via videosamtal och jobbar via olika appar – men i vilken utsträckning?

7 ögonbrynshöjande digitala pandemibeteenden 2020

  • Har inte detta skett tidigare? Lite häpnadsväckande är det att play-tv först nu har gått om linjär tv i användning.
  • Studerande har blivit mer negativa till den ökade användningen av digitala skärmar under pandemin. De känner sig socialt utanför och tycker att de själva (ökning från 87-93%) och närstående tillbringar för mycket tid framför skärmen på fritiden (ökning från 69-79%).
  • Aktiviteten på Facebook har ökat under året. Pensionärernas intåg på sociala medier under pandemin har dessutom gjort att användningen av sociala medier har ökat. 9 av 10 internetanvändare nyttjar nu sociala medier.
  • Oron för att känna sig övervakad och att få den digitala integriteten inskränkt av storföretag eller staten har ökat under pandemin. Främst är oron för storföretag. Något att tänka på för dig som marknadsförare när content skapas för re-marketing, ads och mejlkampanjer. Se till att materialet är relevant och schyst!
  • Näthandeln har ökat och flest nya e-shoppare hittar du bland sjuttioplussarna. Vad gäller livsmedel svarar en tredjedel (34%) av internetanvändarna att de har e-handlat sin matkasse digitalt sedan pandemin bröt ut. Många är även positiva till att fortsätta handla maten på nätet.
  • Youtube fortsätter att öka och hela 91% av internetanvändarna över 16 år hamnar på kanalen titt som tätt. Även TikTok har ökat drastiskt i åldern 12-15 år sedan i fjol. Nu använder 7 av 10 appen.
  • Instagram har ökat mest som chatt-tjänst under pandemin. Övriga chatt-tjänster som föredras när kommunikationen snabbt ska fram är SMS och Facebook messenger.
Svenskarna och internet 2020

Hur påverkar statistiken från svenskarna och internet 2020 dig?

Förändringen i vårt digitala beteende kanske är tillfälligt, men det finns många saker som inte kommer bli sig likt när pandemin är över. Den digitala utvecklingen ställer krav på e-handlare och logistikföretag att utveckla sin verksamhet samt användarvänlighet när fler väljer att handla på nätet. Vad händer för dig som har en butik på stan? Att skapa en enkel e-handel är inte så knepigt som du tror. Du kan dessutom använda sociala kanaler för att sälja din business. Vill du bolla? Slå en pling eller hojta via formuläret nedan.

Vill du grotta ner dig i siffror och beteenden? Hitta rapporten i sin helhet på Internetstiftelsens webb.


Jag vill bolla content med er