Pricka rätt

Annonsera på Google

Ibland kan det vara svårt att veta var du ska annonsera. Många företag har idag övergivit traditionella annonser och istället lagt krut på att synas digitalt. Fördelen med digital annonsering är att oavsett om du vill nå kunder nära ditt företag, i kommunen eller rikstäckande så ser vi till att dina annonser endast visas för din målgrupp. Detta leder i sin tur till att du kan marknadsföra dig på ett smidigt, digitalt och hållbart sätt – utan att det svider i plånboken. Vi hjälper dig komma igång med din annonsering på Google!

Hur fungerar Ads

Fördelen med Google Ads

Oavsett om du har säsongsbetonade produkter eller tjänster eller inte, kan du använda annonsering på Google för att framhäva din verksamhet. I Google Ads bestämmer du själv när och var i världen din annonser ska visas. Det kan exempelvis vara under en viss säsong, under aktuella kampanjer eller helt enkelt löpande annonsering året om. Har du en lokal butik kan du annonsera i ditt närområde för att locka fler kunder medan exempelvis en webbshop som skickar över hela landet kan annonsera i hela Sverige. Det är enkelt att reglera hur mycket annonseringen får kosta totalt, men också hur dyrt varje klick in till din hemsida får vara. I Google Ads kan vi enkelt presentera överskådliga resultat för att se hur det går för dina Google Ads-kampanjer. Då kan du se hur många personer som ser dina annonser, besöker din hemsida eller ringer till ditt företag. Dina kampanjer optimeras mot händelser och mål som är viktiga för din verksamhet, det kan vara exempelvis trafik till hemsidan, köp, inskickade formulär eller telefonsamtal. Det går även att se om annonserna håller en god kvalitet och vi analyserar och optimerar dina annonser löpande för att uppnå bästa möjliga resultat.

Hur fungerar Google annonsering?

När du jobbar med annonsering på Google så ser du till att ge dina sökord eller sökfraser extra skjuts. Det gör du genom att betala för att få dem visade längst upp i Googles träfflista. Träfflistan på Google kan delas upp i två olika block. Överst hittar du annonserna – Google ads. Men annonserna kan även ligga längst ner på söklistan, alternativt att du ibland hittar sponsrade sökord och annonser mellan två organiska träffar. De organiska träffarna du får när du söker på Google (eller andra sökmotorer) är träffar eller sökord som rankas beroende på hur stark din sida är SEO-mässigt. Hur du jobbar med organisk sökmotoroptimering kan du läsa om här (länka).

Hur mycket kostar det att annonsera på Google?

Hur mycket din annonsering på Google får kosta bestämmer du, eller din satta marknadsbudget. Google ads är nämligen ett verktyg för annonsering där du endast betalar per klickad annons (som i branschmun kallas CPC – cost per click). CPC är något du ofta får höra när nu befinner dig i ett digitalt marknadsföringsforum. Anledningen till detta är att det är av stort intresse för dig att ha koll på vilka sökord som får kosta mer eller mindre. Konkurrensen mellan olika aktörer och samma sökord är ibland skyhög; du får därför betala mer för att Googles annonseringsfunktion ska välja din annons framför en annan. Systemet är komplext och det är svårt att veta hur Googles algoritmer funkar i exakthet. En medelsumma för vad ett klick kostar är ungefär 10 kronor per klick. Vi brukar säga att du minst behöver räkna med en annonskostnad på 100-150 kronor per dag på Google ads. Sitter du och funderar på hur mycket en Google annonsering får kosta dig så är du välkommen att rådgöra med våra specialister inom SEO och Google ads på Trafikbyrån i Jönköping.

Hur får jag till en lyckad annonsering på Google ads?

För att få ut så mycket som möjligt av din annonsering på Google är det viktigt att ha koll på dina sökord. Om du använder sökord som inte är förankrade hos din målgrupp så finns risken att du får fel trafik till dina mål. Till exempel kan du få fel trafik till din hemsida eller privata kunder som fyller i webbformulär när du egentligen bara arbetar B2B. Vilket leder till att du kan känna att Google ads-kampanjen inte gett önskat resultat. Innan du börjar med Google-annonsering är det bra att göra en analys av dina sökord. Alltså orden eller fraserna som din målgrupp söker efter på Google. Och här kan det gynna dig om du sätter dig in i målgruppens tankar rejält. På så vis kan du hitta alternativa sökord som du kan marknadsföra via SEM och Google ads. De alternativa sökorden specificerar ofta behovet tydligare. För att exemplifiera: du säljer sportprodukter och vill lansera en kampanj för träningsskor. I stället för att använda sneakers eller träningsskor kanske du vill vara mer specifik med till exempel: löparskor, trekkingskor eller promenadskor i din annonsering. På så vis fångar du upp leads som är nära köpbeslutet direkt och får mer utav dina CPC och Google annonsering. För att få koll på sökord och hur du använder Google annonsering kan det vara bra att ta hjälp av specialister inom digital marknadsföring – till exempel vi på Trafikbyrån i Jönköping.

Driva organiskt trafik

Annonsering på Google innebär att man betalar för trafiken man får. Men alla sökresultat på Google är ju inte annonser? Hur gör man om man vill finnas med högt upp bland de så kallade organiska sökresultaten, som inte är sponsrade? Då är det sökmotoroptimering, eller SEO som det ofta kallas, som man ska satsa på. Läs mer på sidan om sökmotoroptimering om hur vi kan hjälpa dig med ditt SEO-arbete.