Copywriting
Flirta med rätt person. Briljant copy är en hög dos research och en gnutta personkännedom.
Det ska du snart få veta.
Du har säkert beskrivit din verksamhet och lockat med erbjudande på din webb – men är det copywriting? Att skriva några rader om sig själv kan de flesta, även om det kan vara pest och pina ibland. Har du tänkt på att skriva efter dina kunders problem, behov och känslor? Det är så du får uppmärksamhet. Därför ska du tänka till och göra din research innan du fattar pennan, eller tangentbordet. Hur når du Anders som har problem med avloppet? Vilka känslor ska du spela på för att Anders ska välja dig framför dina konkurrenter? Det är där copywriting kommer in i varumärkesarbetet. Copywriting handlar om att nå in i hjärtat på personen du vill ska välja dig framför någon annan.
Flirta med rätt person. Briljant copy är en hög dos research och en gnutta personkännedom.
Bra copywriting jobbar i det dolda oavsett om det är ord författade i löpande text på webben, korta reklamslogans, seo-texter, exklusiva årsredovisningar eller ett filmmanus. Det är när tanken förs direkt till en känsla, minne och väcker behov av kanske en produkt, som copywriting verkligen gör jobbet. Jobbet en copywriter gör är att förmedla olika slags känslor eller information som når hela vägen fram till personen med behov. Att påminna om en känsla av en produkt eller om ett behov av en tjänst gör att du får personen att närma sig säljtratten: från medvetenhet om behovet till övervägande för att slutligen klicka hem den där tröjan (om du driver en webbshop till exempel). Det är dit du vill få din målgrupp. Du vill få dem att välja din produkt och klicka hem den. Det är då du genererar leads och då jobbet med att behålla din kund och att växa vidare börjar.
En text kan de flesta skriva, men vad är skillnaden på en text skriven av dig själv och copywriting? Det är mer regel än undantag att du som sitter och har ansvaret för en hemsida kommer att skriva företagets digitala texter själv. Vare sig du tycker om att skriva eller inte. Tiden du lägger ner på att stolpa fram en text är dyrbar, för du kan hinna med att göra så mycket annat som faktiskt är dina huvudsysslor. Oavsett om du är marknadschef, marknadskoordinator eller ansvarig för företagets sociala medier kan det vara svårt att veta vilken text du ska lägga upp och till vilka. Det är där inifrån och ut-arbetet börjar. Ofta märks det i meningar som: ”Vi på företag har gjort det här i x antal år ”. Inom copywriting kallar vi det för corporate bullshit. Inte för att vad företag har gjort i 10 år inte räknas som värdefull information, utan för att de som läser texten är mer intresserade av vilka produkter eller tjänster du kan erbjuda för att tillfredsställa deras behov: ett utifrån-och-in-perspektiv. Hur du som företag löser deras problem. Behöver du skriva texter om företagets resa är det optimalt att lägga sån värdefull text där besökarna vill hitta det, på ”om oss” eller ”kontaktsidor” till exempel.
En copywriter har ofta ett skrivande i ryggraden. Men det är inte allt. En copywriter hjälper dig att formulera varumärkesbudskap; hitta målgrupper och buyer personas; ta fram kampanjer till rätt personer och kanaler. Men copywriting handlar väldigt mycket om att lära känna dig, ditt företag, kulturen i väggarna och vilka mål du vill nå. Det är därför ett till synes kort copyarbete kan ta lång tid. Vi som jobbar som copywriters jobbar nämligen med att bygga och vårda våra relationer med dig som kund. Det är först när vi känner varandra nästan utan och innan som texten kan flöda fritt och bli så klockren att din målgrupp känner känslan av ditt varumärke. I vissa fall går researchen snabbt, andra företag tar längre tid att lära känna. Mycket handlar om att ge din copywriter rätt förutsättningar att skriva vad din målgrupp vill läsa, precis där de vill läsa det (till exempel placering på din webb eller olika sociala medier). Arbetet kan tyckas va lite mastigt till en början då det krävs någon intervju här och där för att hitta rätt strategi och göra en plan för det kommande arbetet. Men i längden, när du väl satsar på att låta en copywriter i Jönköping hjälpa dig med texter, content, strategi och varumärkesarbete blir ditt arbete inte bara lättare och roligare. Du kommer även att se nya möjligheter och få ett varumärke som aldrig stannar i utvecklingen.