Simma inte motströms – satsa på film

Trenden är tydlig – film är vad som gäller på webben och det växer för var dag. Marknadsföring i form av video dikterar villkoren och har ritat om contentkartan. Kanske funderar du på att trycka upp ett par tusen flyers och släppa från luften? Snälla, gör inte det. Satsa på film – låt oss förklara varför.

År 2022 uppskattas 82 procent (!) av all trafik på Internet bestå av videostreaming. Känn på den siffran lite. Det är en sinnessjuk stor del av allt som försiggår på nätet. Detsamma gäller på sociala medier, där alla är överens om att ”video first” är the way to go. TikTok och Instagram Reels premieras av de många företag som främsta marknadsföringspelare och den potentiella räckvidden är enorm. Detsamma gäller på YouTube, vilket många idag använder som huvudkonsumtion av media. Medielandskapet har förändrats och marknadsföringen med den. Kanske är det dags även för din verksamhet att hänga på? Börja säga det med film.

Förstklassig filmproduktion från Jönköping – till dig

Filmproduktion kan vara svårnavigerad mark. Spannet är brett och vad som är lämpligt skiljer från fall till fall. Ibland kan en storskalig reklamfilm vara på sin plats, medan du ibland kanske får ut mer av korta, rappa videos till sociala medier. Kontakta oss gärna för konsultation kring vad just ni kan tänkas behöva. Vår fotograf har stor erfarenhet från filmproduktion i Jönköping med omnejd. Han har sett det mesta och kan guida er tryggt genom filmdjungeln.

Vi utför inte bara filmade produktioner utan erbjuder även animerad film, vilket gör sig väldigt bra i sociala medier särskilt. En schysst animerad film med ett tydligt budskap gör sig bra i de flesta medier. Inte bara i flödet, utan också på reklamskyltar, sargkanter eller vart du än väljer att synas.

Less is more – korta filmer tar över

En annan trend inom marknadsförande film är korta filmer till sociala medier. Det här ersätter traditionella banners i stor skala och ger ett mer exklusivt intryck. Du har säkert sett filmer likt detta på exempelvis Facebook. Visste du förresten att 85 procent av dessa ses utan ljud? Många användare föredrar att kolla utan ljud och med textning. Det är en faktor att ha med i beräkningen idag för att ligga i framkant med ditt rörliga content.

Som du märker är filmens värld vid och bred. Tillsammans sonderar vi terrängen och hittar bästa tänkbara lösning för dig. Vår bas för videoproduktion finns i Jönköping, men vi har kunder i hela landet. Vi är alltid villiga att ”walk the extra mile” för något vi tror på. Är du sugen på att traska med? Hör av dig – så snackar vi mer!

Kontakt

Bli er egna filmstjärna!

    Filmproduktion, reklamfilm och drönarfilm blir vardagsmat

    Kanaler som Youtube eller andra sociala kanaler så som Facebook, Instagram och LinkedIn har öppnat upp möjligheter för filmproduktion. Filmproduktion och framför allt reklamfilm har gått från att vara en stor produktion till att faktiskt kunna vara något du löser själv. Många kan idag filma med sina mobiler, även om en typisk reklamfilm kräver mer utrustning än så. Filma olika småfilmer eller lägga upp en live-ström på Facebook klarar de flesta. Men om du behöver dokumentera, klippa och lägga på text eller grafik i din film ökar svårighetsgraden avsevärt. Kanske har du tid att lägga på att lära dig ett videoredigeringsprogram av något slag, eller så finns det resurser till att anställa en videofotograf. Men så är ofta inte fallet. En så specifik kunskap finns ofta i de olika mediahusen eller på reklambyråer runt om i landet, som oss i Jönköping till exempel.

    När du låter en fotograf eller filmfotograf göra jobbet så blir produktionen ofta mer genomtänkt. Allt från ljussättning till manus för speakerröst tas in i arbetet – du behöver egentligen bara ge fotografen eller teamet kring filmproduktionen all input eller material som behövs.

    Reklamfilmens återkomst på sociala medier

    Ja, reklamfilmen har ju länge varit något som enbart har visats på tv eller bio. I långa format har det pitchats fram usp:ar till olika vinjetter. Allt eftersom målgruppen har börjat göra annat under reklamtiden, kanske kolla på sin mobil, har marknaden och filmproduktionen ändrats. Reklamfilmsformaten för tv finns kvar, men numera kan även mindre (eller lika stora) bolag satsa på att synas i betydligt billigare, eller mer kostnadseffektiva, kanaler.

    Eftersom de sociala kanalerna i princip är gratis kan du som företag lägga en kostnad på att ta fram en gedigen och slagkraftig reklamfilm som lockar in kunder till din kampanj. Eller så blandar du ditt företag med en så kallad branding-film. Just branding-filmer är något som många företag har fått upp ögonen för: i stället för långa om oss-sidor på webben görs det filmer som beskriver verksamheten inifrån och ut. Filmer som engagerar och sprider varumärkesidentiteten, hur det är att jobba på företaget eller vad de faktiskt erbjuder. Inte sällan flygs det med drönare och görs drönarfilmer för att addera det lilla extra från ett fågelperspektiv. Oavsett vad du väljer för format eller kanal för din reklamfilm, drönarfilm, animerad film eller filmproduktion så är film något som ständigt växer och syns överallt på nätet. Youtube är en av de största kanalerna bland användarna, vilket gör möjligheten att synas med såväl reklam som kunskapsmaterial stora. Filmproduktion är värt att lägga såväl en tanke, tid som budget på helt enkelt.