Ny hemsida?

Skapad för både besökare och sökmotorer

När du investerar i en ny hemsida tycker vi att du ska kräva att den byggs med minst två målgrupper i åtanke: besökare och sökmotorer. Din hemsida är ditt skyltfönster för potentiella kunder. Den är också din säljrepresentant som arbetar 24 timmar om dygnet, 7 dagar i veckan, året runt. Det är därför viktigt att din hemsida ger en bra och rättvis bild av ditt företag, så snabbt som möjligt.
En hemsida ska se bra ut. Den ska vara användarvänlig också. Därför är vi noga med såväl utseendet som strukturen på din hemsida. Sökmotorer tänker inte som oss, ännu, vilket betyder att vi måste bygga webbplatser som även Google kan läsa. När Google förstår att innehållet är bra och relevant för dina besökare kan din webbplats börja klättra i resultatlistorna.

Låter det spännande? Vi berättar gärna mer om vad du kan göra för att synas på Google.

Responsiv design

En responsiv hemsida för stora och små skärmar

Vi vet ju alla hur frustrerande det kan vara när en webbplats inte passar för den skärm vi använder. Att hela tiden behöva scrolla och zooma. Låt dina besökare slippa det. När mobilanvändandet skjuter i höjden krävs det att innehållet anpassas till rätt skärmstorlek. Vi jobbar aktivt med något så finurligt som responsiv design. Det innebär att vi bygger din hemsida med en smart funktion som anpassar sidan efter den skärm du använder för stunden.

Tanken på att uppdatera eller göra om din hemsida från grunden kan innebära ganska mycket huvudbry. Men det behöver inte bli så. Eftersom att vi är ett gäng snillrika och erfarna nördar inom digital marknadsföring har vi alla steg från planering av ny hemsida till utförande inom samma byrå. Vi kan till och med fylla din webbplats med innehåll som text och film, om du vill.

Kontakt

Din nya hemsida är bara ett klick bort!

    Webbshop

    Svårt att skapa en webbshop?

    Faktiskt inte. Att starta en webbshop har aldrig varit smidigare än vad det är idag. Antalet plattformar har ökat lavinartat och du kan välja och vraka bland många gratis- eller betalalternativ. Några av de enklare och mer renodlade webbshopparna är Tictail och Wix. Vilka kan vara en bra lösning om du är i startgropen och inte har någon annan digital närvaro. Har du redan en hemsida kan vi enkelt bygga vidare på den.

    Hur kommer jag igång med en webbshop?  Det är oftast en fördel att redan från start ha ett större antal produkter. Ju fler produkter du har, ju större blir ditt skyltfönster på Google. Efter lansering gör många misstaget att släppa allt i tron om att webbshoppen sköter sig själv. Men det är då den verkliga och roliga resan med ditt varumärke börjar. Vi har ett gäng snillen hos oss som gärna hjälper dig att skapa och hålla koll på din webbshop.

    Case: Storefactory

    Varför en mobilanpassad hemsida, du jobbar ju bara på desktop?

    När du tänker hemsida kanske du främst tänker på en webbsida på webben. Men webben 2021 är så mycket mer än på en stationär dator. Många har gått över till att helt jobba på paddor och i mobilen; den trenden har pågått ett tag nu. När du jobbar eller surfar runt på mobilen stöter du ibland på hinder som gör att du tappar intresset och surfar vidare, så kallad avvisningsfrekvens (du avvisar sidan helt enkelt). Låt inte din egen hemsida bli avvisad av din målgrupp. Ett vanligt fenomen är att sidan du besöker i mobilen eller på paddan inte är mobilanpassad. Fler och fler har dock insett fördelarna med mobilanpassning, så kallad responsiv hemsida. Vi kan säga att din hemsida skalas ner och blir så användarvänlig som möjligt från laptop till mobilen.  Vissa företag ser till att bygga sin nya hemsida helt utifrån vad användarna ska göra för val på webben.

    Ny hemsida eller webbshop? Användarvänlighet och UX-tänk är A och O

    Vem ska använda din nya hemsida eller webbshop? Konkurrensen är ofta hård. Många som skapar nya hemsidor eller webbshop idag behöver tänka på helheten för att vinna kundernas hjärta. En webbshop som idag inte tänker på användarvänlighet och mobilanpassning i första rum får svårt att konkurrera med storbolagen. Storbolagen som har finans och kapacitet att lägga mycket tid och pengar på team som utformar till exempel UX-design och UX-copy för att locka in kunder. Riktigt så komplicerat behöver det inte vara att bygga en ny hemsida eller webbshop. Har du koll på din målgrupp och hur de föredrar att handla på nätet så kommer du långt. Det kan till exempel vara att du vet hur de rör sig på sidan för att du har mäter trafiken i Google Analytics, du har A/B-testat olika knappar, så kallade CTA-knappar (call-to-action) som är så viktiga. Men framförallt att du vågar tänka nytt och förutspår köpbeteenden i din webbshop. Kan du sälja relaterade produkter i kassan för att skapa merförsäljning? Hur kategoriserar du sidan? Vilka ord använder målgruppen för dina produkter? Behöver du content, alltså innehåll som lockar till köp och drar trafik till din webb som till exempel en blogg, nyhetsbrev eller kunskapsbank som du sprider på sociala medier? Hur ska kassafunktionen vara? Det är mycket att fundera över för att din nya hemsida eller webbshop ska bli så framgångsrik som möjligt. Tillsammans med ett team på till exempel Trafikbyrån blir resan mot en ny hemsida och webbshop enklare – och roligare.