Varför ingen gillar ditt content – och hur du ändrar det - Trafikbyran

Varför ingen gillar ditt content – och hur du ändrar det

Content by Trafikbyrån

Varför ingen gillar ditt content – och hur du ändrar det


Den starkaste överlever, störst först, kvalitet före kvantitet – talesätten för att beskriva vikten av att vara lite bättre är många. Det är klart att insidan räknas och att vårt mänskliga värde inte definieras av vilken text vi skriver eller vilket foto vi tar. Du kan vara lugn där, jag vill inte trycka ner dig som person. Däremot kan du inte räkna med att folk tar del av ditt content om det är bristfälligt och svagt. Kanske är det rentav kasst. 

Det här var en intressant öppning på en text, tänker du. Här försöker någon så kallad SEO-specialist från Sveriges Jerusalem såga mig från fotknölarna. Vad vet han?! Innan du klickar bort – hear me out. Jag är här för att hjälpa dig – faktiskt. Låt oss röka fredspipa, gräva ner stridsyxan och enas om det E-type proklamerade i den gamla eurodance-dängan Campione (vilken topplåt för övrigt). There can be only one campione – fritt översatt – det kan bara vara en mästare. Hur kopplar vi det här till ditt content? 

Häng med här. Det jag vill säga till dig mellan raderna är att det alltid tjänar till att gå lite djupare, att göra det lite bättre än vad dina konkurrenter gör. Det kan vara att hitta på en egen twist i hur du listar dina tjänster eller att du tar fram snygga infographics att belysa fakta med. Det kan vara att säga det med hjälp av film – kanske ska du göra egna giffar? Huvudsaken är att du tänker till, lyfter blicken och tar en lite annan väg än dina konkurrenter. Står det still i skallen? Ta en titt på vad dina konkurrenter gör – och gör det lite bättre. Det är lite som den gode Steve Jobs en gång sa: 

”Good artists copy, great artists steal”. 

Självklart ska du inte plagiera vad andra gör, det är inte det jag säger. Däremot skadar det inte att se vad andra gör bra, det finns en anledning till att andras content flyger. Det vore dumt att inte ta del av det och inspireras. Sannolikt har dina konkurrenter i sin tur lånat idéen av någon annan också. Det här är väldigt viktigt inom området vi pratar om, nämligen content marketing. 

Vad är content marketing?  

Utöver att det är en flashig term handlar det om att marknadsföra sig genom skapat innehåll. Det kan vara allt från att skapa artiklar, instagraminlägg eller filmer. Med hjälp av dina skapade alster kan du sedan antingen direkt eller indirekt marknadsföra dig eller ditt företag. Kanske framhäver ni er själva tydligt i form av namn och logga eller så skapar ni innehåll till en kund. Oavsett målgrupp vittnar produktionen ni utför om er verksamhet och vad den innefattar. Allt du skapar och sprider speglar ert varumärke och vad ni som företag kan tillhandahålla. Det fungerar likt ett skyltfönster och en portfolio. 

Content marketing – ur ett SEO-perspektiv

Om vi ska spinna vidare på bilden av ett skyltfönster, så är det också viktigt att frekvent arbeta med att producera nytt innehåll. Efter en tid kan det se lite tradigt ut om det är sig likt. Det gäller inte bara för människor – utan också för Google. Att regelbundet skriva artiklar eller producera annat innehåll på en webbplats har stor effekt på sajtens synlighet i sökmotorn. Det visar att webbplatsen är aktuell och relevant – särskilt om det skapade innehållet handlar om samma nisch som företaget och är väloptimerat. Ja, Google kan läsa av sånt också vid det här laget. Inte ens Google tycker alltså att artiklar om vinterdäck på en frisörsalongs sida är en bra idé. 

Relevant och regelbundet skapat content blir alltså inte bara kul att ta del av för dina kunder och besökare utan genererar också högre placeringar på Google. Vilket i sin tur genererar fler kunder och besökare till din sida. Det låter nästan som något från filmen Interstellar. En ändlös loop – typ. Allting kopplas samman i ett större perspektiv. 

Okej – lugn. Vi är kvar här i samma dimension och har så vitt jag vet inte åldrats mer än vi borde gjort vid det här laget. Kolla kalendern om du är osäker. Aja, slut med referenser till en film du kanske inte ens har sett. Om inte – se den. 

Tillbaka till ämnet. 

Trägen vinner – investera i ditt innehåll 

Fattar du grejen? Det lönar sig på flera sätt att ”walk the extra mile” när det gäller content i alla dess former. Sträva alltid efter att vara lite bättre, lite mer nytänkande och prova nya perspektiv. Läs av trender och försök hitta en ny vinkel utefter det. Det kan leda väldigt långt och ha stor effekt på hela din verksamhet. 

Är du taggad – men känner att det är klurigt? Vi på Trafikbyrån i Jönköping kan content marketing i alla dess former och hjälper dig gärna från idé till färdig produkt. Vare sig det är en ny hemsidaeller lite fräscha instagrambilder du är ute efter kan vi hjälpa dig. Hör av dig – så snackar vi mer! 

Och du, glöm inte vad E-type sa – there can be only one CAMPIONE. Snart är det du. 

Jesper Liljegren
Jesper Liljegren
036-777 37 08 jesper@trafikbyran.se SEO-specialist

Vill du snacka lite?

Du kan ringa oss direkt på 036-169 169 eller mejla till info@trafikbyran.se